Carriage and Insurance Paid To (CIP) (Incoterms 2020) Teslim Şekli Nedir? İhracat ve İthalat İşlemlerinde Nasıl Kullanılır?

Carriage and Insurance Paid to, Incoterms 2020 içerisinde tanımlanmış olan 11 teslim şeklinden birisidir.

Türkçe’ye “Taşıma ve Sigorta Ödenmiş Olarak” olarak çevrilmektedir. Kısaltılmış biçimi ise CIP‘dir.

Söz konusu teslim şeklinde, ihracatçı, malları kendi belirlemiş olduğu nakliyeciye teslim etmekle, teslim sorumluluğunu yerine getirmektedir.

CIP teslim şeklinde satıcı, malları nakliyeciye teslim etmekle her ne kadar teslim sorumluluğunu yerine getirmiş olsa da; varış yerine kadar navlun bedelini ödemek ve aynı zamanda nakliyat sigortasını da yaptırmak ve sigorta ücretini ödemek zorundadır.

CIP, Incoterms 2020 kuralları çerçevesinde, satıcıya sigorta yapma zorunluluğu yetiren 2 ticari terimden birisidir. Diğeri ise CIF‘tir.

CIP teslim, Incoterms 2020 kurallarına göre tüm taşıma yöntemleri ile kullanılabilmektedir. Söz konusu ticari terim, karayolu, denizyolu, demiryolu, havayolu ve hatta multimodal taşımalarda kullanılabilir.

Carriage and Insurance Paid To (CIP)

Bugünkü yazımda sizlere CIP – Carriage and Insurance Paid To teslim şeklini açıklamaya çalışacağım.

CIP, Incoterms 2020 kuralları içerisinde tanımlanmış 11 teslim şeklinden birisidir. Türkçe’ye, “Taşıma ve Sigorta Ödenmiş Olarak” olarak çevrilmiştir.

  • CIP teslim şeklinde, ihracat gümrük işlemlerini ihracatçı firma yapar. İhracat ile ilgili tüm izinleri almak, ihracat vergi ve harçlarını ödemek ihracatçının sorumluluğundadır.
  • CIP teslim şeklinde, satıcı malları kendi belirleyeceği taşıyıcıya teslim etmekle, teslim sorumluluğunu yerine getirmiş olmaktadır.
  • Ayrıca satıcı, alıcı ile anlaşılmış noktaya kadar yapılacak olan taşımanın bedelini ödemek, malları olası risklere karşı nakliye sigortası ile sigortalamak ve sigorta bedelini de ödemek zorundadır.
  • Taşıyıcının seçimi, taşıma sözleşmesinin yapılması, varış noktasına kadar navlunun ödenmesi ve nakliye sigortasının yapılıp sigorta bedelinin ödenmesi satıcının gerçekleştirmesi gereken sorumluluklardır.

Incoterms 2020 kurallarında CIP teslim şekli altında satıcının yapması gereken sigorta ile ilgili başlıca şartlar şu şekildedir:

  • Sigortanın risk kapsamı, Institute Cargo Clauses (A) düzeyinde olmalı ve sigorta poliçesi ürün bedelinin en az %110’unu karşılayacak şekilde düzenlenmelidir.
  • Sigorta poliçesi satış sözleşmesinde kullanılan para birimi cinsi üzerinden tanzim edilmelidir.
  • Sigorta, asgari olarak, malların nakliyeciye teslim noktasında başlamalı ve varış yerine kadar olan taşımayı kapsamalıdır.
  • Savaş ve grev klozlarına Incoterms 2020 kurallarında özel atıf yapılmış; bu iki klozun sigorta belgesine alıcının masrafları karşılaması şartıyla eklenebileceği belirtilmiştir.
  • Satıcı, yapmış olduğu nakliye sigortasının detaylarını gösteren sigorta poliçesini veya sertifikasını alıcıya temin etmekle mükelleftir.
  • Satıcı, satış sözleşmesi kapsamına uygun olarak malları hazırlar.
  • Satıcı, ihracat ile ilgili gümrük işlemlerini tamamlar oluşan giderleri karşılar.
  • Satıcı, taşıma acentesi ile anlaşmaya vararak varış yerine kadar olan navlun bedelini öder.
  • Satıcı, varış yerine kadar geçerli olmak üzere nakliye sigortasını yapar ve sigorta bedelini öder.
  • Satıcının teslim görevi malların taşıyıcıya teslim edilmesi ile beraber son bulur. Bu noktadan itibaren navlun ödemesi hariç tüm masraf ve riskler alıcıya ait olmaktadır.
  • Satıcının bir diğer yükümlülüğü de yüklemenin gerçekleştiğini ve muhtemel varış tarihini alıcıya bildirmektir.
  • Düzenlenen taşıma belgesini ve gerekli diğer belgeleri ödeme şeklini de dikkate alarak alıcıya gönderir.
  • Alıcının ilk sorumluluğu tüm diğer teslim şekillerinde olduğu gibi satış sözleşmesi maddelerine uygun olarak mal bedelini ödemekle başlamaktadır.
  • Varış yerinde malları boşaltma işlemi normal şartlar altında alıcının yükümlülüğündedir.
  • İthalat işlemlerini yapmak, gümrük belgelerini düzenlemek ve gümrük işlemleri sırasında oluşan vergi ve harçları ödemek CIP teslim şeklinde alıcıya aittir.
  • Alıcı, eğer taşıma sözleşmesinde varış noktasında boşaltma masrafları ve liman ücretleri kendi üzerine gözüküyorsa bu masrafları ödeyip gecikmeksizin malı teslim almalıdır.

ÖZGÜR EKER (CDCS)

Akreditif Danışmanlık ve Eğitim Hizmetleri