Delivered Duty Paid (DDP) (Incoterms 2020) Teslim Şekli Nedir? İhracat ve İthalat İşlemlerinde Nasıl Kullanılır?

Delivered Duty Paid (DDP) (Incoterms 2020) Teslim Şekli Nedir? İhracat ve İthalat İşlemlerinde Nasıl Kullanılır?

Delivered Duty Paid, Incoterms 2020 içerisinde tanımlanmış olan 11 teslim şeklinden birisidir. Türkçe’ye “Gümrük Resmi Ödenmiş Olarak Teslim” olarak çevrilmektedir. Kısaltılmış biçimi ise DDP‘dir.

Delivered Duty Paid teslim şeklinde teslimat alıcının ülkesinde ve genellikle alıcının deposunda gerçekleşmektedir.

Satıcı, malları ithalat gümrük işlemleri tamamlanmış ve gümrük vergileri ödenmiş olarak, taşıma aracından tahliye etmeden varış yerinde alıcının emrine hazır bulundurmakla teslim yükümlülüğünü yerine getirmiş olmaktadır.

Malların tesliminden sonra hasar ve kayıp riski alıcıya geçmektedir.

DDP teslim, Incoterms 2020 kurallarına göre tüm taşıma yöntemleri ile kullanılabilmektedir.

Yazımın ilk bölümünde söz konusu teslim şeklinin tanımını verdikten sonra, ilerleyen bölümlerde ihracatçı ve ithalatçılara ne gibi sorumluluklar yüklediğini inceleyeceğim.

Devam

Vesaik Mukabili Ödemeyle İlgili En Çok Sorulan Sorular ve Cevapları

Vesaik Mukabili Ödemeyle İlgili En Çok Sorulan Sorular ve Cevapları

Uluslararası ticarette sıkça tercih edilen ödeme yöntemlerinden biri olan Vesaik Mukabili Ödeme, taraflar arasında mal bedelinin güvenli bir şekilde tahsil edilmesini sağlayan bir mekanizmadır.

İngilizcede “Documentary Collection” veya “Cash Against Documents (CAD)” olarak bilinen bu yöntem, malı temsil eden belgelerin, alıcıya ödeme yapması veya ödeme taahhüdünde bulunması karşılığında teslim edilmesini esas alır.

Vesaik mukabili ödeme, ICC tarafından hazırlanan URC 522 kurallarına göre işlem görür.

Bankalar aracılığıyla yürütülen bu süreç, hem ihracatçılar hem de ithalatçılar için maliyet ve güven dengesi açısından önemli bir alternatif sunar.

Ancak, bu yöntemin avantajlarının yanı sıra dikkat edilmesi gereken riskleri de bulunmaktadır.

Bankalar vesaik mukabili işlemlerde ödeme garantisi vermediği için ihracatçılar için risk akreditiflere oranla daha fazla, fakat maliyet daha düşüktür. Vesaik mukabili ödemeyi akreditiflere oranla daha cazip kılan da bu düşük maliyet ve operasyonel kolaylığıdır.

Bugünkü yazımızda vesaik mukabili ile ilgili en çok sorulan soruları ve cevaplarını derledik.

Vesaik mukabili ödeme hakkında sıkça sorulan sorulara kısa ve öz cevaplar vererek, bu ödeme yöntemini daha iyi anlamanıza yardımcı olacağımızı düşünüyoruz.

Devam

Costs Additional to Freight (Navluna Ek Masraflar) Nedir? İhracat Akreditifinde Ne Gibi Riskleri Barındırır?

Costs Additional to Freight (Navluna Ek Masraflar) Nedir? İhracat Akreditifinde Ne Gibi Riskleri Barındırır?

Güncel akreditif kuralları UCP 600 madde 26 c “Bir taşıma belgesi kaşeyle veya başka şekilde navluna ek masraflara değinen bir kayıt taşıyabilir.” diyerek navluna ek masrafların konşimento başta olmak üzere taşıma belgelerinde gösterilmesini serbest bırakmıştır.

Navluna ek masrafların konşimentoda gösterilmesini istemeyen amir bankalar ise bu isteklerini hem 47A additional conditions kısmında belirtmekte hem de UCP 600 madde 26c’yi İPTAL etmektedirler.

Daha önce pek çok kez tekrarladığımız gibi akreditif kuralları iki taraf arasında kurulan bir sözleşme neticesinde ve her iki tarafın da rızası ile uygulamaya konan bir yapıya sahiptir.

Bundan dolayıdır ki taraflar üzerinde mutabakata vardıkları akreditif kural maddelerini yürürlükten kaldırmaya yetkindirler.

İşte bu yüzdendir ki herbir akreditif metni özgündür ve ihracatçılar işleme başlamadan önce kendilerine gelen akreditif metinlerini çok iyi okuyup anlamak zorundadırlar çünkü amir bankaların UCP 600 akreditif kurallarının bir veya bir kaçını açtıkları akreditiflerde devre dışı bıraktıkları oldukça sık karşılaşılan bir durumdur.

Yukarıda yaptığımız açıklamanın pratikte karşımıza çıkan bir sonucu navluna ek masrafların konşimentoda gösterimi konusunda yaşanmaktadır.

CFR, CIF satışlarda özellikle Orta Doğu ve Afrika kıtasından açılan akreditiflerde navluna ek masrafların konşimentoda gösterilmesi istenilmemektedir.

Güncel akreditif kuralları her ne kadar ihracatçıyı bu noktada korusa da bankalar söz konusu kural maddesini de devre dışı bırakmaktadırlar.

Tüm bu bilgiler ışığında 47A maddesinde navluna ek masrafların yasaklanması ve UCP 600 madde 26c’nin yürürlükten kaldırılması neticesinde taşıma belgelerinde navluna ek kayıt olarak gösterilecek ibareler rezerv sebebi oluşturacaktır.

Costs Additional to Freight (Navluna Ek Masraflar) Nedir
Devam

İthalat Akreditifi (Import Letter of Credit) ve İhracat Akreditifi (Export Letter of Credit) Nedir?

İthalat Akreditifi (Import Letter of Credit) ve İhracat Akreditifi (Export Letter of Credit) Nedir?

Akreditif, ithalatçı gözüyle bakıldığında ithalat akreditifi; ihracatçı gözüyle bakıldığında ise ihracat akreditifi olarak tanımlanmaktadır.

İthalat akreditifi ile ihracat akreditifi arasındaki fark bakış açısınına dayanmaktadır. Bir firma için ithalat akreditifi olan işlem karşı taraf için ihracat akreditifidir.

İthalatçı ve ihracatçı açısından bakıldığında akreditiften beklentilerin farklı olması nedeniyle akreditifler ithalat akreditifi (import letter of credit, import l/c) veya ihracat akreditifi (export letter of credit, export l/c) olarak sınıflandırılmaktadır.

Devam

Vesaik Mukabili Ödemede Bankaların Sorumlulukları Nelerdir?

Vesaik Mukabili Ödemede Bankaların Sorumlulukları Nelerdir?

Vesaik mukabili ödemelerde bankaların sorumlulukları akreditifli ödemelere göre oldukça sınırlandırılmıştır. Bu yüzden vesaik mukabili ödeme ihracatçılar açısından akreditiflere oranla daha risklidir.

Vesaik mukabili ödemede bankaların başlıca sorumlulukları URC 522 ‘ye uygun olarak;

  • Bankaların genel olarak taşıdıkları sorumluluklar;
  • Bankaların işleme konu olan ürünlere ilişkin sorumlulukları
  • Bankaların amir ve muhataba karşı sorumlulukları
  • Bankaların belgelere ilişkin sorumlulukları olmak üzere 4 başlık altında incelenmiştir.
Devam